mei 31

0 comments

12 misverstanden over slaapcoaching


Ik hoor dagelijks misverstanden over slaapcoaching.  ‘Slaapcoaching dat is je kindje laten huilen’ of ‘slaapcoaching, dat gaat mijn baby een complex aan overhouden’ of ‘mijn baby is heel onrustig, ik slaap al maanden niet meer en ik zoek het zelf wel even uit’. Er wordt ouders graag ingefluisterd dat maandenlang rondlopen met slaapgebrek de norm is en dat dit nu eenmaal hoort bij het ouderschap. Zo zijn er nog heel wat stereotype ideeen die ik graag de wereld uit help. Lees je even mee?

Mijn kind is al te oud voor slaapcoaching, het is al te laat voor ons

Of je baby nu 16 weken, 6 maanden of 3 jaar oud is, het is nooit te laat om aan gezonde slaapgewoonten te werken.

De algemene ontwikkeling van baby’s en peuters, hun voedselopname, de opbouw van hun stress- en immuniteitssysteem zijn gelinkt aan de kwantiteit en de kwaliteit hun slaap. Een baby met een verstoord slaappatroon kan heel wat spanningen binnen gezinnen teweegbrengen: een baby die voortdurend wakker wordt kan onderbroken nachten voor iedereen tot gevolg hebben. Een chronisch tekort aan slaap bij ouders heeft een grote impact op het mentaal en fysiek functioneren van ouders. Het is nooit te laat om aan gezonde slaapgewoonten te gaan werken. Baby’s hebben -net zoals jij- hun slaap nodig voor hun algemene ontwikkeling (groei, immuniteit,...).

Dussss...de doelen die we stellen bij een baby van 16 weken, 6 maanden of drie jaar zijn dan helemaal anders. Dat wel.

Maarrrrr te laat is het zeker nooit. Zeg nu zelf is het ooit te laat om je nachtrust terug te hebben?

Ik kan dit wel alleen, ik heb hiervoor geen slaapcoaching nodig

Als ouders kan je vaak onrustig worden door de verhalen uit je omgeving.

 “Mijn zoontje sliep al door op 6 weken”, “Ik leg hem gewoon wakker in zijn bedje en hij slaapt”.  Door je te vergelijken met anderen kan je aan jezelf als ouder beginnen twijfelen?

“Iedereen is bezig met wakkertijden, dagritmes,..heeft mijn baby dit ook nodig?”

“Onze baby laat zich moeilijk troosten, we hebben het gevoel dat we iets verkeerds doen”

“Als papa voel ik me vaak machteloos, alleen aan de borst bij mama wordt hij rustig, wat kan ik doen?”

Als ik kijk naar mezelf en andere ouders uit mijn omgeving, weet ik dat ouders heel lang en heel goed zijn in het zoveel mogelijk alles alleen te doen. Hulp vragen is dan best wel een dingetje.

“Want, als ik het niet alleen kan zoals al die andere ouders, dan zijn we misschien geen goede ouders”.

“Want, als ik het niet alleen kan zoals al die andere ouders, dan hebben we gefaald als ouders”.

Dus dan toch nog even alleen aanmodderen? “De laatste nachten lukte het echt al veel beter” en “De nachten vallen al bij al wel mee, hij is een flinke baby, ik kan niet klagen” en “Ik heb net een interessante blog gelezen, ik ga het nog even zelf proberen”

Jij verdient een goede nachtrust, slaap is een basisbehoefte geen luxe. Ook je baby verdient gezonde slaapgewooonten voor zijn ontwikkeling. Dit is geen cadeautje alleen maar voor jezelf, je baby heeft dit ook echt nodig.

3.Slaapcoaching werkt niet voor baby’s die borstvoeding krijgen

Of je nu flesjes geeft of borstvoeding geeft, voor mij is dat hetzelfde. Ik weet dat het idee leeft dat borstvoeding en slaapcoaching niet samenhoren.

Toegegeven bij kindjes die borstvoeding krijgen, duurt het net dat tikkeltje langer voor we de nachtvoedingen kunnen afbouwen en hen bijgevolg aanmoedigen door te slapen. Aan de borst in slaap vallen is vaak een sterk verankerde slaapassociatie in de hersenen en dat vraagt een paar tussenstappen meer om deze te vervangen door andere slaapassociaties.

Ideaal gezien werken we aan een voedingsbalans waar de meeste calorieën overdag worden ingenomen en minder en minder snachts. Dit ondersteunt het circadiaans ritme van de baby en helpt de kwaliteit van de nachtslaap. Zo zijn de nachten minder gefragmenteerd en is de nachtslaap meer herstellend zodat ook de dagvoedingen volwaardige voedingen zijn.

We doen dit samen, stapje voor stapje,... zodat het helemaal vanzelf gaat.

Slaapcoaching werkt voor andere baby’s en niet voor de mijne

Geen enkele baby is dezelfde, dat is waar. Iedereen komt als zichzelf op deze wereld, we zijn allemaal verschillend van elkaar, geen twee zijn dezelfde. Gelukkig maar ook...

Er zijn de snel overprikkelde baby’s, de engelachtige baby’s, de pittige baby’s, de gevoelige baby’s en de meer temperamentvolle baby’s,....

En eerlijk is eerlijk, de ouders van de engelachtige types, de baby’s uit de boekskes, zullen niet diegene zijn die een slaapcoachingstraject volgen.

Baby’s kunnen dan heel verschillend zijn, de expertise over slaapcycli van baby’s, de aanmaak van slaaphormonen in de slaapvensters, de ontwikkeling van het carcidiaans ritme,...deze zijn bij elke baby dezelfde.

Wanneer je een baby hebt die snel overprikkeld is, pittig of temperamentvol is...een extra uitdaging is het sowieso (anders zou je deze blog niet aan het lezen zijn). Samen gaan we op zoek naar de troostmethode die de perfecte match is tussen het temperament van jouw baby en jullie opvoedingsstijl.

Slaapcoaching is duur

Deze heb ik zelf al heel vaak gehoord, we moeten een kat een kat noemen, het is inderdaad een investering.

Het kan helpend zijn jezelf de vraag te stellen: “wat krijg ik hiervoor terug?”

Voor de prijs van een weekendje weg, 395 euro, krijg je in twee weken je slaap terug. Goed slapen maakt een wereld van verschil. Een wereld van verschil voor je mentale en fysieke gezondheid. Wanneer je zelf goed slaapt ben je minder vaak ziek, kan je jezelf beter concentreren, heb je een fit hoofd,....loopt je dagelijks funcioneren veel vlotter. Wanneer je baby goed slaapt ondersteunen we zijn algemene ontwikkeling (groei, immuniteit,...).

De waarde die je voor dit bedrag terugkrijgt, de impact die deze begeleiding gaat hebben op je gezondheid, je relaties, je toekomst,...is enorm. Denk eens na bij de kansen die je weggooit wanneer je nog weken, maanden, jaren blijft rondlopen met veel te weinig slaap. Denk eens aan al die tijd die gaat naar wiegen, tutjes in de mond steken, te korte avonden, te vroege ochtenden.

Denks eens aan al die tijd die je gaat terugverdienen wanneer je terug gaat slapen.

6.Slaapcoaching werk niet voor ons kindje, we hebben al alles geprobeerd en niets werkt;

‘Ina, we hebben alles al geprobeerd en niets werkt. We hebben zijn melk al eens aangedikt, we hebben hem savonds  al eens wat langer wakker gehouden, we hebben hem al eens laten huilen,...ik word er radeloos van, ik heb alles geprobeerd en niets werkt’.

Ik zou zeggen, wanneer je alles al geprobeerd hebten niets werkt is het zeker wel zo dat slaapcoaching iets voor jou en je kindje is...toegegeven het is voor jullie al lang 5 na 12.

Wanneer we werken aan gezonde slaapgewoonten gaan we steeds op zoek naar de juiste troostmethode.

Er bestaat niet iets zoals de foute troostmethode die niet werkt – al is het die op grootmoeders wijze of in volledige mildheid naar je kindje toe, een troostmethode waarbij je troost in of uit de kamer, of een combinatie van allemaal.

Wat wel bestaat is een keuze van een troostmethode waarbij er een foute match is tussen de opvoedingsstijl van de ouders en het temperament van de baby. Vanuit deze foute keuze ontstaat een onveilig kader, een onveilige context die ervoor zorgt dat baby’s en peuters meer en meer gaan protesteren wanneer ze moeten gaan slapen.

We gaan dus steeds op zoek naar de juiste keuze van de troostmethode. Vanuit deze match ontstaat er een veilig kader, een veilige context die ervoor zorgt dat je baby zich niet verzet tegen slapen maar zich makkelijk overgeeft aan zijn slaapje.

Ik vertel jullie er alles over...over wat werkt, wat niet werkt en waarom dat zo is.

7.Slaapcoaching is op dit moment niet de juiste timing voor ons gezin

We willen wel starten maar het is nu niet de juiste timing, ‘momenteel is het heel erg druk op het werk’ of ‘we gaan net verhuizen’ of ‘we wachten nog even af tot zijn tandjes erdoor zijn gekomen’

We doen graag voort zoals we bezig zijn en we maken weinig tijd om te kijken wat we nu echt aan het doen zijn. En dan opeens...gaat je oudste naar het eerste leerjaar en heb je met de komst van de twee andere kinderen 6 jaar lang onderbroken nachten gehad.

Het zal nooit het juiste moment zijn, dan is er leren kruipen, leren zitten en stappen,..dan is er de potjestraining,...Er zal altijd iets zijn en ondertussen loopt het leven verder,...de tijd loopt door en het is niet het slaaptekort dat het zwaarst zal wegen dan wel de constante onrust, de constante stress dat je leven en dat van je gezin draait rond slaap.

Positief afronden

Slaapcoaching is niet mogelijk voor ons, we slapen nog met ons kindje op de kamer

Of je kindje bij jou nu op de kamer slaapt of in zijn eigen kamer, dit maakt helemaal geen verschil. Beide kunnen en de eindresultaten zijn dezelfde.

Wel is het zo dat ik altijd rekening houd met de richtlijnen rond veilige slaapgewoonten voorgeschreven door de AAP, The American Academy of Pediatrics.

9. Slaapcoaching is niet voor ons, je leert er je kindje huilen zodat het leert doorslapen.

Bij dit punt zijn we echt aanbeland aan hét grootste misverstand over slaapcoaching. Over slaapcoaching bestaan heel wat wit-zwart opvattingen: ofwel laat je je baby wenen tot hij in slaap valt ofwel volg je helemaal het ritme van je baby. Er is daartussen nog een heel grijze zone van oplossingen, van wetenschappelijke kennis die het mogelijk maken om in verbinding met je baby je baby te ondersteunen om door te slapen. ⁠

Baby’s minutenlang laten weten zonder enige vorm van ondersteuning kan echt niet. Slaapcoaching en je ‘baby laten huilen’ zijn twee totaal verschillende dingen.

Onder slaapcoaching versta ik een holistische benadering waarbij we kijken naar al de factoren die de slaap beïnvloeden: de slaapomgeving, de wakkertijden, de voedingen, de troostmethode, de slaapassociaties, de biologische slaapvensters, de opvoedingsstijl van de ouders, het temperament van de baby. Door deze holistische benadering creeren we de ideale omstandgheden waar de baby zich rustig en veilig voelt, niet overprikkeld is en zich makkelijk kan overgeven aan zijn slaapje.

Langs de andere kant, we zetten ook een proces in beweging, een proces naar meer zelfstandig (door)slapen. Veranderingen kunnen frustraties met zich meebrengen en frustraties kunnen ook voor onrust zorgen. Baby’s kunnen huilen omwille van verschillende redenen: honger, ongemakjes, natte pamper, spanning ontladen en wanneer ze moe zijn. Baby’s die wenen tijdens de slaapbegeleiding kunnen zich wat onzeker voelen over hoe ze zelf hun slaapje moeten terugvinden nu mama en papa dit niet meer voor hen doen. We helpen hen, we ondersteunen hen doorheen dit veranderingsproces door onze emotionele en fysieke nabijheid te geven. We geven hen de ruimte dit zelf te doen en tegelijkertijd kunnen we dit niet voor hen doen. Als ouders geven we onze baby het vertrouwen dat hij dit kan.

Mogelijks kan je baby jammeren, wat onrustiger zijn en reageren op deze veranderingen.  Je baby probeert je iets te vertellen, hij probeert je te vertellen dat hij moe en gefrustreerd en verward is omdat er vanalles verandert, omdat hij iets nieuws moet leren wat hij nog niet kent.  

Als kinderpsychologe en lid van IMH staan verbinding en co-regulatie centraal waarbij we stap voor stap ons kindje aanmoedigen te groeien in zelfstandigheid.

Slaapcoaching heeft als doel mijn baby te laten doorslapen

Bij een slaapcoachingstraject helpen we ouders doorheen al de fysiologische veranderingen en stellen we de juiste leeftijdsadequate doelen.

Bij pasgeborenen is het volledig normaal dat ze snachts nog heel veel wakker worden. Op deze leeftijd komen ouders vaak met de vraag om hun baby te ondersteunen zelfstandig in zijn bedje te slapen of omdat hun baby steeds na een superkort slaapje wakker wordt of omdat hun baby enkel in slaap valt na een borstvoeding. Ik breng dan terug rust in het gezin, maar ik behoud wel het natuurlijke gezonde ritme van de baby.

Een baby tussen 3 en 6 maanden zal langere delen van de nacht beginnen doorslapen, andere zullen nog heel veel hulp en oefening nodig hebben om de slaapcycli aan elkaar te linken. Of je nu borstvoeding of flessenvoeding geeft, de opstart van de de groentepapjes en de fruitpapjes zullen ook een invloed hebben op de nachten, en hoeveel nachtvoedingen baby’s nog nodig zullen hebben.

Op vier maanden geraken baby’s op een kantelpunt. Er zijn heel wat biologische veranderingen en de slaapcycli worden meer en meer zichtbaar. Meer en meer wakker worden is erg normaal. Ze gaan er dan niet meer makkelijk ‘vanzelf’ uitgroeien, integendeel we moeten hierdoor werken en hen aanmoedigen om meer en meer zelfstandig te gaan slapen wanneer ze niet hongerig zijn.

Bij baby’s tussen 6 en 9 maanden kunnen we verwachten dat de vaste voeding op punt staat en kunnen we de nachtvoeding afbouwen tot 1 voeding of je kan ze volledig afbouwen-wat goed voelt voor jou.

Bij baby’s tussen 9 en 12 maanden kunnen we er echt zeker van zijn dat we al de nachtvoedingen kunnen droppen zolang je baby goed bijkomt en groeit en zich goed in zijn velletje voelt. De voedselinname is in deze fase erg belangrijk: het is belangrijk dat baby’s de juiste hoeveelheden koolhydraten, proteinen en vetten doorheen de dag krijgen zodat we Hypoglycemie kunnen vermijden waardoor ze wakker worden snachts van de honger.

Dusssss....bij andere leeftijden zijn er andere doelen en andere oplossingen. Doorslapen is niet altijd het doel an sich.

11. We hebben geen slaapcoaching nodig, “het is alleen een fase”

Als ouder denk je misschien dat je dit gewoon even moet uitzitten, dat dit “een fase” is. Net zoals al die andere ontwikkelingssprongen gaat ook deze fase vanzelf weer voorbij. Toch?

Spoiler alert: Slaap wordt niet altijd vanzelf beter, de realiteit kan serieus tegenvallen

niet na de fruitpap,....

niet wanneer ze kunnen zitten,...

niet wanneer ze kunnen kruipen,...

niet wanneer ze kunnen stappen

en niet wanneer ze kunnen praten.

Integendeel het verzet van peuters zal alleen maar groter worden (aanklampender, onrustiger, sneller in overdrive gaan) en hoe jonger we werken aan gezonde slaapgewoonten hoe makkelijker dit verloopt.

Uiteindelijk is het niet het slaapgebrek dat je zal nekken, maar wel de stress. De stress dat je leven en dat van je gezin draait rond slaap. Het ouderschap stopt voor jou niet wanneer je ze in bed legt.

Het kan anders, en je hoeft helemaal niet maanden met veel te weinig slaap door te komen.

💥Want elk gezin heeft recht op voldoende rust. ⁠
💥Want elke ouder mag de best mogelijke ‘versie’ van zichzelf zijn. ⁠
💥Want elke baby heeft slaap nodig, het is een biologische behoefte, geen luxe. ⁠

Positief afronden

k mis nog een conclusie, of een zinnetje dat zegt: het kan ander

12. Zucht, zo een slaapoaching heeft toch geen zin!

Als dat je mindset is, als dat is wat jij wil denken, dan is dat zo.
Dan ga je er ook niet aan beginnen en dan blijft de situatie zoals ze is

Ik daag je echter uit: durf je de stap zetten en je in te schrijven voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek? Jij beslist of je het anders wil, de bal ligt in jouw kamp.

12 redenen waarom slaapcoaching wél voor jou is

  1. Het is zeker nog niet te laat om te starten met slaapcoaching.
  • Je hoeft dit helemaal niet alleen te doen, “it takes a village to raise a child”
  1. Slaapcoaching werkt zowel bij baby’s die borstvoeding of flessenvoeding krijgen, of ze bij jullie in de kamer slapen of in hun eigen kamertje.
  2. Voor een investering van 495 euro krijg je je leven terug in handen, en heb je de energie om de ouder te zijn die je zou willen zijn.
  3. Elke baby is anders. De keuze van de troostmethode is afgestemd op het temperament van je baby en de opvoedingsstijl van de ouders: We will find that match!
  4. Pak het preventief aan, je hoeft niet te wachten tot je helemaal in de problemen komt. Tot je heel de dag verstrooid bent, je gedachten donker worden in het holst van de nacht of wanneer je relatie onder hoogspanning staat
  5. Bij slaapcoaching staat het welzijn van ouders en jouw baby centraal, ik ondersteun de peilers van Infant Mental Health.
  6. Er zijn leeftijdsadequate slaapdoelen.
  7. Slapen is een basisbehoefte, geen luxe.
  8. Gedaan met #teamnosleep
  9. Jij bepaalt zelf wanneer je start.
  10. Voor een investering van 495 euro krijg je je leven terug in handen, en heb je de energie om de ouder te zijn die je zou willen zijn.
  1. Het ligt in jouw handen! Durf je de stap zetten en je in te schrijven voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek?

Wat is hier een juiste CTA?

Enter your text here...

About the author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Never miss a good story!

 Subscribe to our newsletter to keep up with the latest trends!