augustus 30

0 comments

Kan je je baby verwennen? Zijn slaapassociaties fout? Kunnen slaaprituelen redding brengen? Slaappsychologe Ina to the rescue!


Heb jij een baby jonger dan 6 maanden en zit je vast in de innerlijke tweestrijd tussen het volgen van het ritme van je baby en zelf toch ook wat uurtjes slaap scoren? Vroeg starten met slaaprituelen en slaapgewoonten is dan een goede oplossing! Een goed slaapritueel heeft een positieve invloed op slaap. En sleep is life, toch slashparent? Baby’s die hulp krijgen bij het afsluiten van de dag om de overgang naar de nacht te maken met een vast bedritueel vallen sneller in slaap. Meer nog: worden minder wakker en slapen ook beter in de nacht! Klinkt het als een droom, te mooi om waar te zijn? Met deze tips kan je meteen aan de slag!


Een jonge baby (0-6 maanden) kan je niet verwennen

Eindelijk zijn we het erover eens: je kan je jonge baby niet verwennen. We herhalen het nog eens voor als je brein door slaaptekort gereduceerd is tot gatenkaas. Je kan je jonge baby niet verwennen. Integendeel! Getroost worden is van levensbelang voor de ontwikkeling van jonge baby’s. 

"Getroost worden is van levensbelang voor de ontwikkeling van jonge baby’s".

Wil dit zeggen dat je dit altijd moet en kan doen? Neen!  'Goed genoeg, is genoeg.' Je mag gaan plassen wanneer je hoogdringend moet, even afstand nemen, naar adem happen wanneer je je kookpunt bereikt hebt om even tot jezelf te komen, een ander kind gaan helpen wanneer deze jou nodig heeft, … 

Ook al betekent dat dat jouw kindje dan misschien over de rooie gaat. We kunnen niet altijd reageren zoals we zouden willen. En hey dat is oké! Het is een illusie dat je altijd in een verbinding en afgestemd kan zijn met je baby. Elke ouder maakt fouten en daarbij horen nieuwe kansen en herstelmomenten om je kind terug rustiger te krijgen.

'Verwennen' kan pas vanaf die baby 6 à 9 maanden is

Dat 'verwennen' kan pas vanaf de leeftijd vanaf 6-9 maanden. Dat wil zeggen dat je jonge baby’s tot 6 maanden niet gewoon kan maken aan jouw aandacht, knuffels, wiegen, … Zulke slaapassociaties gebruiken is dus absoluut geen slechte gewoonte. Zo weet die baby van je dat je er bent. Zo krijgt jouw baby het gevoel van basisvertrouwen en veiligheid in het leven: ik kan op jou rekenen, ik ben veilig. 

"Slaapassociaties gebruiken is dus absoluut geen slechte gewoonte". 

Ook nadien kan je jouw baby nooit verwennen met aandacht en liefde - al zal de hersenpan van je baby ondertussen slimmer zijn en dan is het fijn om een stok achter de deur te hebben. Een stok achter de deur in de vorm van slaaprituelen en gewoontes die het jouw kindje makkelijker maken om te gaan slapen. In die zin kan je jouw kindje best zo vroeg mogelijk vertrouwd laten worden met slaaprituelen en slaapgewoontes

Je kan jonge baby’s tot 6 maanden niet gewoon maken aan jouw aandacht, knuffels, wiegen, …(ook niet aan in slaap wiegen, voeden, contactdutjes,...)

'Goede' slaapgewoontes: tell me more!?

De eerste dagen en weken vinden we het vaak nog leuk om onze baby in slaap te helpen. Dat slapend, warm lijfje dat is samengesmolten met je armen (die na een tijd helemaal gevoelloos worden, kendet?). Héérlijk! Vooral als je weet dat je er ooit mee kan ophouden, ha! 

Soms kunnen deze slaapassociaties onhoudbaar worden, terwijl dit voordien minder een probleem was. De tut werkt niet meer. De borst werkt niet zoals eerder. Dat wiegen terwijl je in stilte tot 100 telt, doet het ook al niet meer. Enter: een moedeloos gevoel. Want nu moet die baby ondertussen toch wel snappen dat het slaaptijd is? En wat als hij/zij binnenkort naar de crèche moet?

Zingen (zelfs voor de bevalling al!)

Hoe fijn zou het zijn om dan iets achter de hand te hebben? Een slaapgewoonte, een terugkerende cluster van gebeurtenissen in een vaste volgorde dat jouw kindje vertelt dat het tijd is om te gaan slapen? 

Het kan wat tijd kosten, maar als je er vroeg genoeg mee start (dat kan gerust al voor de bevalling), heb je iets in handen wat jouw baby het startschot geeft om te gaan slapen. Je biedt je baby op dat moment een associatie aan. Dat kan vanalles zijn! Een doekje met de geur van mama/papa, een lied zingen, ... 

"Begin op tijd met een (gezonde) slaapgewoonte. Nog voor je het écht nodig hebt."

We doen dit niet als we willen dat je baby slaapt (pas na een paar weken/maanden), maar als ze in slaap aan het vallen zijn (vanaf de geboorte!). Dit kleine verschil kan een grote impact hebben! 

Ina Van Humbeeck
Met een slaapgewoonte heb je iets in handen wat jouw baby het startschot geeft om te gaan slapen. 

Want zo heb je iets om op terug te vallen als je je kind in bed wil leggen zonder de borst/te wiegen. Dan zal het 'slaap-kindje-slaap'-liedje (of eender welk ander nummer) als muziek in de oren klinken! Begin er dus op tijd mee, dat is de boodschap. Door een jengatoren van slaapassociaties op te bouwen, blijft er nog iets over als je dan zelf genoeg hebt van al dat wiegen. 

Opstart (Pre)-bedtijdritueel

Ook volwassenen houden er heel wat gewoontes op na. Ga maar eens na hoe ontstemd je raakt als iets anders loopt (denk: 'Kak! De koffie is op!'). Want jep, ook bij slashparents geven terugkerende - en dus voorspelbare - gebeurtenissen houvast. 

Je kan dus niet jong genoeg starten met een slaapritueel! Vanaf 6-12 weken kan je dit wat gestructureerder aanpakken. Nood aan een concreet idee? Probeer dan eens dit. Je mikt op een bedtijd ergens rond 20u-21u (voor je baby, niet voor jezelf, al klinkt dat op sommige momenten als muziek in ONZE oren). In de uren voordien bied je een vertrouwde routine aan. 

Ook volwassenen houden er heel wat gewoontes op na. Ga maar eens na hoe ontstemd je raakt als iets anders loopt.

De laatste dut afronden, een voeding geven, badderen, naar de kamer gaan en deze kamer verduisteren (eventueel kan je hier ook white noise aanbieden), de slaapzak of inbakerdoek aandoen, nog wat knuffelen, een voeding aanbieden, nog wat rondlopen en zingen en je baby in bed leggen. 

Vanaf de leeftijd van 4 maanden wordt een slaapritueel nog belangrijker. Jouw baby herkent rond deze periode de herhaling van dezelfde handelingen. Hij snapt dus dat het tijd is om te slapen. Ben je op zoek naar concrete voorbeelden van slaaproutines- en rituelen voor baby’s vanaf 4 maanden? Dan kan ik het e-book 'Slaapbasics van A-Z: een handleiding voor kinderen van 4 maand-4jaar' warm aanbevelen.

Al een peuter in huis en op queeste naar een vlottere bedtijd? In dit artikel ga ik dieper in op slaapgewoontes voor peuters!

over mij

Ik ben Ina, kinderpsychologe en gecertifieerd slaapcoach. Heb je een slechte slaper?

Met een persoonlijke aanpak en slaaptraject op maat help ik ouders en hun kindje aan meer slaap. Zo krijgen jullie stap voor stap meer slaap zodat je terug de energie en ruimte krijgt om de ouder, partner,... te zijn die je zou willen zijn.


 Elke maand slaapinspiratie in je mailbox?

>